Stanislav Wiener

Angličtina pro začátečníky - lekce 5

22. 05. 2017 12:32:44
Zdar, děcka. Doufám, že jste se nevykvajzli na ten domácí úkol, co? No jo, to jsem si mohl myslet. Ale přátelé, takhle to daleko nedotáhnete. To já si tady před tabulí můžu hlasivky vymluvit, ale pokud nezačnete něco dělat, tak...

...víte, jak to dopadne. Takže ti, co mají homework (həumwə:k) hotový, si ho mohou zkontrolovat zde. Měli jste převést věty do záporu:

I sit. (Sedím.) v záporu I don't sit.
He sings. (Zpívá.) v záporu He doesn't sing. (He does not sing.) - no jo vlastně, có? To je 3. osoba jednotného čísla. Ach jo, ach jo. To je zase chyb!
You know me. (Znáš mě.) You don't know me.
I love you. (Miluji tě.) I don't love you.

To je těžký, co, fláknout mezi podmět a přísudkový sloveso DON'T nebo DOESN'T, že?

No nic. Připravte si očíčka, je tu epizoda k dnešní lekci:

Ch: Volal Quentin. Chce mě do svýho devátýho filmu.
S: Odmítni to, Chucku. Řekl mi, že tvou postavu nechá zemřít.
Ch: Fakt? Zavez mě k němu.

Ch: Kventyn kóld. Hí wonts mi in his nynθ (koušeš špičku jazyka a vyslovíš šišlavé S) múví.
S: Rifjúzit, Čak. Hí tould mi hí wud let jó kerektr dáj inyt.
Ch: Ríly? Drájv mi tú his plejs.

Tak co tu máme, přátelé? Ti bystřejší už si všimli minulého času. Takže jak se tvoří minulý čas u pravidelných sloves?
(Rozdíl mezi pravidelnými a nepravidelnými slovesy tu nebudu rozebírat, na to není čas, za chvíli zvoní. Máte chytrý mobily, najdete si to na Googlu.)

Minulý čas se tvoří přidáním koncovky -ED. Chápou to všichni? No, snad jo.
Příklady:
1/ cooked, opened, listened (kukd, oupnd, lisnd) - po znělé souhlásce nebo samohlásce vyslovuješ D, kapíto?
2/ liked, walked, finished (lajkt, wókt, finišt) - po neznělé souhlásce vyslovuješ T, kapíto?
3/ wanted, hated, needed (wontyd, hejtyd, nýdyd) - u sloves končících na T nebo D vyslovuješ ID, kapíto?

Fajn, zapiš si to, bude z toho úkol.

****

Co tam vidíš dál? He wantS me... Výborně, u sloves ve 3. osobě jednotného čísla v přítomném čase přidávám S, takže teď si dáme přítomný čas přehledně:

I want - aj wont - já chci
You want - ju wont - ty chceš
He/she/it wantSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS - hí/ší/it wonts - on/ona/ono chce
We want - wí wont - my chceme
You want - ju wont - vy chcete
They want - they wont - oni chtějí (výslovnost u THEY: skousni špičku jazyka a zkus vyslovit šišlavé "Z")

Simtě, co na tom nechápeš? Zívačka, ne? Jdeme dál.

****

Ninth - řadová číslovka - umíte? Ještě ne? Oukej, jdeme od toho.
Souslednost časů He told me he would let... taky necháme být, to je na začátečníky ještě moc složitý.

Na slovíčka ale nezapomínejte, ty jsou strašně důležitý. A sledujte seriály s titulkama, naučíte se hrozně moc.

Co? Už zase zvoní. Tak jsme zase skoro vůbec nic nestihli. Moment, moment. Nikam neutíkejte, zapište si ještě domácí úkol. Nech si ty kyselý obličeje, Pazderková, a piš:

Převeď do minulého času:
I play
I learn
You live
We listen

To je pro dnešek vše. See you next time - sí ju next tájm - na viděnou příště.

No co ještě? Jéžiš marjá, Mareš a Kohák, známý firmy, co zase chcete? Co? Ano, slovo peachy se opravdu čte píči.

Autor: Stanislav Wiener | karma: 17.26 | přečteno: 752 ×
Poslední články autora